Pages

nuff

Wednesday, March 23, 2011

Kenali lebih mendalam tentang jantung anda....

Jantung... Dup Dap.. Dup Dap..
Dalam keadaan kita sedang rilek2 pernah terfikir ke kenapa Allah S.W.T mencipta jantung kita untuk tubuh kita? Klo fikirkan mesti time berdebar je.. contoh :  "Ya Allah, tolong la hamba mu ni Ya Allah, permudahkan lah urusan menjawab soalan SPM sejarah ni, Ya Allah" sambir mengusap dada.. kan..kan..
Dan...
kalau ditanya mesti kebnayakkan anda menjawab : 'apa la soalan, tu pon tak tau ke.. jantung ni untuk pam darah lah.. macam motor tangki air laa..'

Oh.. begitu.. knape tidak di tarukkan pam motor je kat dada kau... tau la itu hanya perumpamaan.. tetapi perumpamaan ciptaan Allah jauh lebih mulia daripada ciptaan manusia..

Disini ana nak kongsi2 sedikit kajian yang Mat Leh buat tentang jantung kita :-

1.  Letakkan tangan anda di dada anda. Adakah anda meletakkan tangan anda di sisi kiri dada anda? Kebanyakan orang meletakkan tangannya disitu, tetapi sebenarnya ia terletak hampir di tengah dada, di antara paru-paru. Tapi ia melencong sedikit sehingga sebahagian daripada itu tertongkat keluar ke sebelah kiri dada, apa yang membuatnya tampak seolah-olah berada di sana.

2.  Pegang tangan anda dan membuat kepalan penumbuk pompuan. Jika anda seorang kanak-kanak, jantung anda adalah bersaiz sama dengan kepalan tangan anda, dan jika anda sudah dewasa, ia bersaiz sama dengan dua kepalan tangan.

Ponumbok pompuan..



3. Jantung berdegup sekitar 100,000 kali dalam satu hari dan sekitar 35 juta kali dalam setahun. Selama hidup rata-rata, jantung manusia berdegup melebihi dari 2,5 bilion kali.


4. Ambil bola tenis dan ramas dengan kuat (ramas bola tenis jangan ramas benda lain!). Anda menggunakan jumlah tenaga yang sama dengan kekuatan jantung anda untuk mengepam darah ke tubuh. Bahkan semasa berehat, otot-otot jantung bekerja keras dua kali sekeras otot-otot kaki seorang berlari.



5. Rasakan denyut nadi anda dengan meletakkan dua jari pada titik-titik denyut nadi di leher atau pergelangan tangan. Pulse anda terasa darah berhenti dan mula ketika bergerak melalui arteri anda. Sebagai seorang kanak-kanak, nadi rehat anda mungkin berkisar 90-120 denyut pada minit. Sebagai orang dewasa, denyut nadi anda melambat dengan rata-rata 72 denyut pada minit.

6. Aorta, arteri terbesar dalam tubuh, hampir 1 diameter hos taman. Kapilari, di bahagian lain, sangat kecil yang diperlukan antara sepuluh dari mereka sama dengan ketebalan rambut manusia.

7. Tubuh anda memiliki sekitar 5.6 liter atau 6 liter darah. 5.6 liter darah beredar melalui tubuh tiga kali setiap minit. Dalam satu hari, jumlah perjalanan darah 19.000 km (12.000 batu)- empat kali jarak di seluruh AS dari pantai ke pantai. 

8. Jantung mengepam sekitar 1 juta barrel darah selama rata-rata seumur hidup- itu sudah cukup untuk mengisi lebih dari 3 super tanker. 

supertank - sekadar penghiasan...
 9. Lub-DUB, Lub-DUB, Lub-DUB. Sound familiar? Jika anda mendengar detak jantung anda, anda akan mendengar dua suara. Ini "DUB" "Lub" dan suara yang dibuat oleh injap jantung ketika mereka membuka dan menutup. Lihat injap dalam tindakan.

 Akhir sekali.... jangan samakan jantung anda dengan janyung pisang..!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mga