Pages

nuff

Tuesday, September 20, 2011

Permandangan Muka Bumi Dari Angkasaraya

Memandangkan mereka di lambung tinggi oleh roket ke angkasaraya untuk di hantar ke Stesen Angkasa Antarabangsa(ISS), seorang angkasawan kesunyian telah mengambil gambar ke arah permukaan bumi dalam masa selang beberapa minit atau saat. Angkasawan yang bertanggungjawab mengambil gambar ini adalah James Drake dimana beliau mengambil 600 imej tersebut dan menggabungkannya bersama-sama menjadi sebuah karya yang dinamakan 'Time-Lapse Video'.

Video ini bermula di Lautan Pasifik dan berterbangan ke Amerika Utara dan Selatan sebelum matahari terbit arah Antartika. Kelihatan juga rangkaian neuron(lampu) bandar-bandar pada waktu malam yang mengagumkan serta-merta disambung keajaiban ribut kilat di luar pantai selatan Mexico dan ke Pasifik.

Ia mengambil masa kira-kira satu minit untuk terbang dari Vancouver Island ke selatan Chile(bukan lada yee, tp di Amarika Selatan). Mengikut masa yang sebenar di ISS mengambil masa yang lebih lama untuk menyiapkan video ini, oleh itu marilah kita mengenjoykan diri untuk menikmati permandangan ciptaan yang maha Esa ini..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mga