Pages

nuff

Saturday, July 16, 2011

Nyanyian Mulut Robot

Mouthbot
Bersedialah telinga anda dengan headphone atau laraskan sound speaker anda kuat2 kerana ini bakal tergamankan minda anda sekalian dengan bunyi-bunyian suara yang aneh telah dihasilkan sekerap getah dan beberapa pergerakkan mekanikal.

Universiti Kagawa, Jepun telah menghasilkan ciptaan ini oleh Prof. Hideyuki Sawada dimana beliau telah mendemonstrasikan ciptaannya (mouthbot) di Robotech 2011.

Berasaskan tiub getah yang telah dihasilkan mengikut anak tekak manusia dan udara dihembuskan untuk menghasilkan getaran suara sepertimana yang dilakukan oleh paru-paru manusia menggunakan sistem pneumatik bernadakan dengan pergerakkan mekanikal robotik untuk menghasilkan nahu yang berbeza.

Ciptaan ini telah melonjakkan lagi revolusi penciptaan robot oleh si ginius2 Jepun untuk merealisasikan impian mereka untuk menghasilkan sebuah robot yang menyerupai manusia macam anime2 mereka selalu tunjuk.

Berdasarkan video di bawah ni, mouthbot ni dapat menghasilkan nada2 yang mirip nyanyian lagu 'Kagome Kagome' iaitu lagu budak tadika Jepun.


Sumber : popsci.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mga