Pages

nuff

Thursday, March 17, 2011

Sejarah gempa bumi Jepun.... lama dah ni..

"Pada petang bertarikh 28 Jun," lapor majalah LIFE pada Julai 12, edisi 1948, "adalah respond LIFE - Carl Mydans (fotografi majalah LIFE) di bandar Fukui Jepun, 250 batu sebelah barat Tokyo. Beliau ke sana untuk menyemak laporan bandar berpenduduk 85.000. 97 peratus hancur dalam perang, yang sudah dibina semula 60 peratus .

Namun pada pukul 05:14., Mydans makan malam di markas Tentera Kerajaan Amerika , tugas rutin meletup menjadi berita luar biasa di Fukui. 

Tetapi ia telah dihancurkan lagi oleh salah satu gempa bumi terburuk dalam sejarah Jepun dilanda bencana, dan Mydans berada di tempat kejadian. 






"Di sini, sebagai upaya penyelamatan dan pemulihan berterusan di Jepun selepas mengerikan 11 Mac 2011 gempa dan tsunami nya, LIFE.com menerbitkan gambar Mydans 'dari tahun 1948 - sebuah peringatan yang serius, berlokasi di atas pusat lingkaran bencana di seluruh dunia, tak terhitung bandar dan bandar-bandar yang selalu menerima risiko kehancuran bencana alam.



NoteDaripada apa yg di perolehi.. Jepun telah menerima banyak pengajaran gempa bumi sebelum rakyat negara kita tahu apa itu gempa bumi kerana tidak perna merasai bencana ini...
Mereka lebih tahu dari kita apa yang perlu dilakukan jika ia menipa lagi.. bukan macam orang kita yg nak no. 1 tu tahu komen tp x tahu motif...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mga