Pages

nuff

Monday, February 28, 2011

Kepala otak Berulat

Seorang lelaki, Shota Fujiwaradari Gifuprefecture yang sering mengeluh sakit kepala adalah penggemar berat makanan khas Jepun SUSHI & SASHIMI. Kegemarannya ini bermula sejak dia muda seperti juga warga Jepun yang lain. Namun pada usia lanjutnya, dia mengalami sakit kepala yg teramat & hebat dalam 3 tahun terakhir, yang mengakibatkan kesukaran utk bekerja & menjalani hidup dgn normal. Sakitnya itu juga telah mengakibatkan kepalanya menjadi botak.


Dia telah kehilangan kemampuan psikomotoric-nya sejak 3 tahun lalu. Untuk mengatasi hal itu, dia pergi ke hospital dan menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray utk memastikan penyebabnya. Doktor yg menanganinya menjadi sangat terkejut kerana didapati paparan benda-benda kecil aneh dibawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya. Doktor kemudian melakukan anastesi lokal dan memutuskan untuk menjalankan pembedahan kecil kulit kepalanya, dan ... ... .. kemudian ditemukan penyebab utamanya.

Disitu dijumpai sarang ulat. Sungguh mengerikan.




Kemudian diputuskan utk melakukan operasi bedah kulit kepala secara total utk memastikan ulat-ulat tersebut dibersihkan dan jangkitan dibawah kulit kepalanya disembuhkan. Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara, adalah berasal dari parasit yg biasa dijumpa pada tubuh ikan, seafood mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn kepanasan yang tinggi, digoreng, dipanggang matang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s / d -20 degC selama lebih dari 1 minggu. Oleh itu ingat-ingatlah, untuk memastikan konsumsi ikan, seafood & daging hanya yg sudah melalui proses pemasakan yg benar digoreng, dipanggang matang & direbus mendidih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mga