Pages

nuff

Friday, November 19, 2010

Silat Terlak

Silat Terlak adalah merupakan salah satu silat Melayu yang dikatakan asli. Perkataan Terlak kadang kala dieja sebagai Teralak. Dalam kamus, terlak juga dimaksudkan sebagai silat atau pencak. Oleh itu, silat Terlak bermaksud juga silat pencak. Sebut saja pencak, maka tergambar gerak-gerak bunga yang begitu indah dan lembut. Saya kurang pengetahuan tentang jenis silat ini berbanding dengan sedikit pengetahuan yang ada tentang silat Lintau. Saya ada pengalaman dalam persilatan Lintau.

Semasa menuntut dahulu, ketika diperkenalkan buah Terlak, kami nampak ada sedikit kejanggallan. Setelah sekian lama mengalami pemberian buah Kilas Depan, maka baharulah jenis tumbukan yang sama digunakan kembali. Kami diarah supaya membuat tumbukan di bahagian bawah. Kali ini kami difahamkan bahawa serangan Terlak lebih berbentuk serangan kerambit.

Walau bagaimanapun, apabila kami ingin membuat tumbukan secara kerambit, kami dilarang berbuat demikian. Pada kami, kalau dikatakan hanya untuk serangan kerambit maka buatlah tumbukan cara kerambit. Kalau suruh tumbuk bawah maka arahkan saja tumbukan di bawah. Jangan kait-kait dengan benda lain umpamanya kerambit. Semasa kelas, Ustaz pun tak cakap. Cuma penerangan dari Jurulatih yang cuba melogikkan penuntut tentang tumbukan tersebut. Namun begitu kami akur atas arahan yang diberi walaupun timbul beberapa persoalan dalam hati.

Asas buah Terlak tersangat mudah dan ringkas sekali. Gerak asasnya tidak menampakkan kasar atau keras. Asas buah Terlak lebih senang berbanding dengan jatuhannya. Setelah diri dibiasakan dengan pukulan yang mengiringi kaedah, pelajaran buah ini begitu hambar sekali. Kehebatannya belum diketahui kalau setakat pelajaran asasnya.

Ketika pelajaran jatuh, buah Terlak boleh digolongkan dalam kategori buah yang susah dibuat. Asasnya mudah tapi sambungannya agak payah. Oleh itu, untuk membuat jatuhan buah Terlak pesilat perlu melakukannya dengan bersungguh-sungguh dan melalui latihan yang bersungguh-sungguh. Buahnya agak ’berbelit’ dan memerlukan kefahaman yang kuat.

Kaedah C yang digunakan perlu diterangkan dengan berhati-hati dan jelas. Hal yang demikian bagi mengelak fahaman pesilat yang menganggap kaedah C tersebut sebagai membangkang. Jika membangkang selalunya kita akan hubungkan sebagai gerak sukan. Kita tetap berpegang dengan konsep bahawa setiap gerak yang terdapat dalam SC, tidak menggunakan gerak membangkang. Oleh itu, kita tegaskan kepada pesilat. Kaedah yang disertai dengan gelek maka kita tafsirkan bukan gerak membangkang. Bererti juga bahawa SC bukannya silat sukan seperti mana yang dianggap pada silat olahraga. Buah-buah yang bersifat gelek berserta kaedah terdapat juga pada buah Sendeng Atas dan Lintau.

Membuat buah ini pada pelajaran asas memerlukan pergerakan yang bersepadu antara tangan kiri dan tangan kanan berserta gerak kaki kiri. Bentuk badan pesilat perlu mengereng sedikit sesuai dengan konsep gelek silat ketika mengambil kaedah. Kaki kiri hendaklah masuk lurus ke pelipat pasangan silatnya. Tangan kanan pesilat mengawasi bahagian bahu kiri pasangan dalam keadaan tangan kita lurus, sesuai dengan gerak lurus semula jadi. Badan pesilat berada dalam posisi yang tegap.

Kita perlu mengingatkan pesilat bahawa tangan kanan pesilat bukannya semata-mata berperanan untuk ’memakan’ bahu kiri pasangan. Lebih-lebih lagi jika badan pasangan itu berada dalam keadaan mengereng semasa membuat tumbukan. Hal ini ditegaskan kerana terdapat dalam kalangan Jurulatih yang menyuruh pesilatnya menumbuk dalam keadaan memberi badan supaya pasangannya mudah membuat pukulan di bahu pasangan. Lucu pun ada. Boleh arah-arah pasangan menumbuk ikut arahan pesilat. Masa Pasung Kemanga, diarahkan tumbuk lajak. Masa Terlak diarah tumbuk secara beri badan. Semuanya gara-gara nak menyenangkan diri. Golongan ini apabila berada dalam situasi pergaduhan akan menyuruh musuhnya menumbuk mengikut arahan. Aparahh.

Pada hal peranan tangan kanan pesilat itu adalah bermaksud awasan dan tetap dalam proses yang berterusan bagi menolak bahu pasangannya bagi membuat kuncian. Kerap kali ketika saya menumbuk sebagai ujian, tangan kiri saya akan menyusul untuk membuat pukulan. Akan tetapi, pada pesilat yang mengikut arahan, tentunya perbuatan saya itu tidak mendatangkan kesan. Tangan kanan pesilat tersebut telah bersedia memberi pelindungan.

Tolakan bahu kiri pasangan adalah secara kejutan. Kerap kali nampak seolah-olah pukulan. Tapi ada Jurulatih yang mengatakan, pukulan di bahu untuk mencederakan bahu pasangan. Dikatakan bahawa kecederaan itu memungkinkan terkeluar bahu pasangan, agaknya. Kalau bahu pasangan atau musuh cedera teruk, nak tangkap apa lagi. Ludahkan muka dan terus pergi. Tak susah-susah tangan perlu dikunci. Nak kunci apa lagi kalau tangan kiri telah teruk dicederakan.

Tangan kiri pesilat berperanan menyambut tangan kiri pasangannya untuk membuat kuncian. Itupun kalau masih ada bahu lagi. Tidak tertanggal akibat pukulan.

Kuncian pada tangan kiri tersebut adalah secara mengendung tangan pasangan. Dalam proses yang berterusan ini kaki kiri yang melangkah akan memainkan peranan untuk menemukan bahagian lutut dengan pelipat pasangan kita. Teknik yang diterangkan selama ini tidak ada percanggahan pendapat. Maka teruskan membuat buah dengan gambaran buah berkenaan.

Setelah kuncian dapat dilakukan maka pesilat akan berada dalam situasi yang lebih selamat. Ekorannya, pesilat akan teruskan sambungan dengan perbuatan jatuhan. Maka teknik jatuhan adalah sama dengan buah-buah jatuhan yang sedemikian rupa. Perkara utama semasa membuat buah ini, pastikan pergerakan pesilat dalam proses yang berterusan dan jangan sekali-kali suka bermalam. Semasa jatuhan, kaki kanan pesilat tetap tidak ke mana-mana, melainkan membuat jatuhan di tempat yang sama. Akan terasa sakitnya pada pasangan kita.

Semasa kuncian, tangan kiri pesilat yang mengampu tangan kiri pasangan akan berperanan untuk mempastikan pasangannya ’merana’. Lagi tinggi tangan kiri pesilat diangkat maka lagi sakit pasangannya. Pendek kata, kalau tangan kanan pasangan melilit tengkok pesilat, tidak akan mendatangkan kemudaratan. Kuncian kemas pada tangan kiri akan melonggarkan lilitan tersebut.

Namun begitu, ketika membuat kuncian, tangan kanan pesilat akan memegang tangan kanan pasangannya dan diletakkan atas bahu pesilat. Sama seperti buah Selendang. Cuma, jangan ada lurutan tangan seperti mana buah Selendang. Tak ada dalam pelajaran yang saya tuntut. Mungkin kita terkeliru dengan pertunjukan Terlak yang menggunakan senjata. Perlu lurutan untuk mendapatkan senjata bagi ditikam di dada atau di mana-mana. Kalau ditikam mana perlu dipegang hujung jari lagi. Musuh telah kecundang.

Buah Terlak kerap kali digunakan dalam pertunjukan pisau. Biasanya pesilat akan menggunakan dua bilah pisau untuk menyerang. Satu pisau di tangan kanan dan satu pisau lagi di tangan kiri. Ketika menikam, pesilat berkenaan akan menampakkan tikaman secara susunan. Mulakan tikaman kanan. Kemudian susuli pula tikaman tangan kiri. Nampakkan turutan. Apabila pesilat ’ditangkap’ melalui buah Terlak, jatuhannya amat cantik dengan kedudukan pisau di hujung tangan dan sebilah lagi di celah badan. Pisau di tangan kanan akan diambil dengan teknik yang betul, diikuti dengan tusukan di bahagian dada pasangan. Sungguh mengerikan pada para penonton tapi tetap menghiburkan. Teringat pertunjukan pisau maka akan teringat pasangan Tombei dan Nordin. Amat hebat dalam pertunjukan berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mga